fbpx

EFFEKTIVE MØDER

Kan dine møder blive mere udbytterige?

Så læs videre og få tips til hvordan du optimerer og får effektive møder.

 

Effektive møder er til gavn for alle

Effektive møder er noget de fleste godt kunne tænke sig men sjældent oplever. For hvad er et effektivt møde egentlig? For at svare på det spørgsmål kan vi fremhæve hvad et ineffektivt mød er. Det er møder hvor du føler et tidsspilde, hvor I ikke kommer frem til noget resultat, hvor I laver nyt møde for at tale om samme emne, hvor der ikke er nogen agenda eller aktions referat. Et ineffektivt møde indeholder alle de ting som du lader dig irritere over i dine daglige møder.

Hvem kan opnå udbytte

Kurset i effektive møder er for teams, grupper eller afdelinger der ønsker at opnå bedre resultater i deres møder og mødekultur.

Teams

Grupper

Afdelinger

Vejen til mere effektive møder

At skabe mere effektive møder er ikke raket videnskab men det kræver en vedholdenhed og et fokus på en ny måde at afholde møder på. Med andre ord handler det om at skabe en ny møde & samarbejdskultur. Når du skal skabe en ny mødekultur kan du med fordel følge denne opskrift:

  1. Udpege den nye vane, hvad vil du/I gerne ændre. I dette tilfælde mødekulturen.
  2. Beskriv hvorfor du/I ønsker at ændre mødekulturen. Vi spilder tiden og kan opnå mere ved mere effektive møder.
  3. Visualiser og beskriv den nye mødekultur. Her gives eksempler på effektive møder og hvilke retningslinier der bør følges.
  4. Vær konsekvent i din/jeres handling. Sørg for at hver eneste møde opfylder jeres krav. Ellers bliver det svært at ændre.
  5. Efter X antal dage/måneder vil den nye mødekultur begynde at tage form og kunne mærkes. Men det kræver vedholdenhed ikke at falde tilbage i ineffektive møder.

Du kan hente en gratis guide til de forskellige mødetyper inklusiv forklaring her

Team Samarbejde

Hvis I er afdeling der ønsker at optimere jeres team samarbejde så bør I læse med her.

Microsoft365

Lær hvordan du kan anvende Microsoft365 programmer mere effektivt til at optimere dine arbejdsprocesser.

Personlig Effektivitet

At frigøre tid til at skabe mere værdi er altid værdifuldt.

Hvorfor effektive møder?

Møder er en af de aller dyreste aktivitet vi kan deltage i. Og tendensen i de fleste organisationer er at møder er den primære måde at samarbejde på. Og med online møder er det nu blevet endnu nemmere at inviterer og afholde møder. Men blot fordi det er let at invitere til et møde gør det ikke effektivt. Et effektivt møde starter faktisk før selve mødet og indebærer at både mødeleder og mødedeltager er godt forbedret. En møde at få bedre styr på jeres møder er ved at følge denne formel:

    Før mødet

    • Gør evt. materiale der skal bruges i mødet tilgængeligt til deltagerne
    • Giv indlægsholdere besked på hvad du forventer (hold evt. formøde)
    • Afsæt tid til forberedelse (dette kan automatiseres) LAV LINK TIL YOUTUBE VIDEO

    Under mødet

    • Start og slut til tiden
    • Giv plads til alle deltagere gennem individuel skriftlig reflektion
    • Brug skabelonen 5-15-5 til hvert agenda punkt. De første 5 min. til præsentation af emne, 15 min. til debat og 5 min. til konklusion
    • Nævn dato for næste møde (hvis det er en møderække)

    Efter mødet

    • Udsend beslutningsreferat lige efter mødet (indeholder agenda punkter, hvad der blev besluttet og hvem der har hvilke opgaver/frister)
    • Følg op på opgaver inden næste møde i god tid

    Ja tak! Jeg vil gerne høre mere om effektivisering, optimering og vækst.

    Best Practice Education Aps

    cvr. 26028469

    tel. +45 4070 3035

    um@bestpractice.dk

    Tilmeld dig Do It Now - nyhedsbrevet der kun tager 5 min at læse. Og giver dig værdifuld viden hver måned i din Indbakke…

    Tak for din tilmelding. Du skal lige bekræfte, før vi går i gang. Tjek din indbakke eller junk-folder for bekræftelses-mail.

    Share This
    UA-8832114-1