Historien om Best Practice Education

Best Practice Education blev i 2000 etableret af Finn Minet med udgangspunkt i den stigende implementering af IT systemer og deraf manglende kendskab til effektiv anvendelse. Det viste sig hurtigt at Finn havde set rigtigt og en lang række større danske virksomheder indgik aftaler med Best Practice Education omkring kompetenceudvikling indenfor effektiv anvendelse af IT. Igennem de næste 6 år havde Finn utrolig travlt og balancerede de mange roller fra undervisning til administration som det kræver når du driver en mindre selvstændig forretning.

Betydningen af en finanskrise

I 2006 valgte Ulrik at blive en del af Best Practice Education og han kom fra en rolle som KAM i privat virksomheder der solgte medico teknisk udstyr. Og de næste 2 år blev brugt på at fortsætte den store succes i forretningen og skabe relationen til endnu flere nye virksomheder som fik glæde af Best Practice Educations koncept. I efteråret 2008 kom finanskrisen og for som så mange andre var det et hårdt slag for Best Practice Education. Flere store virksomheder måtte øjeblikkeligt aflyse deres ordre og selvom ordre ikke kommer af sig selv var de næste cirka 3 år virkelig hårde. I perioden under finanskrisen forsøgte vi os med en lang række forskellige tiltag. Og allerede dengang udviklede vi et online kursus forløb selvom vores filosofi omkring træning bygger på 1:1 sparring og learning by doing gennem sidemandsoplæring. Men online delen kunne alligevel bidrage med en mindre omsætning og stadig give vores kunder værdi.

Heldigvis varer kriser ikke evigt

Omkring August 2011 begyndte kunne vi se stigende interesse og det resulterede i flere og flere ordre. Det var en stor lettelse at mærke et marked der begyndte at efterspørge vores koncept. Samtidig var det også rart at kunne tilbyde nye koncepter som vi havde brugt tiden underfinanskrisen til at udvikle. Det skulle vise sig at de næste 8 år blev særdeles travle og der skulle en nye krise til før end der kom opbremsning. To af lærdommene fra finanskrisen var 1) Sørg for at etabler likviditet til at modstå en længere krise og 2) Bidrag med værdi også selvom der opstår kriser i markedet. Grundlæggende så er den afgørende faktor for enhver virksomhed ‘Missing cash kills you’. Dvs. at hvis du mangler likviditet så kan du ikke fortsætte med din forretning. Det er rigtigt du ofte kan optage gæld i din virksomhed men det er en risikabel løsning for en mindre virksomhed. Derfor bør det altid være god forretningsdrift at du minimere dine omkostninger så der kan oparbejdes likviditet til dårlige perioder. Og hvis du har tid nok til at opbygge denne likviditet kan selv små beløb gøre en forskel på den lange bane.

Nye koncept og tilbud til vores kunder

Den anden lærdom fra finanskrisen var at udvikle og tilbyde vores kunder værdifulde koncepter selvom der er nedgang i markedet. Og i 2016 etablerede firmaet Blachman kompetencehus hvor Best Practice Education i fællesskab med 9 andre konsulentvirksomheder kunne tilbyde vores kunder en bredere pulje af koncepter. Dermed fik vores kunder bredere udvalg og Best Practice Education fik minimeret risikoen. Samtidig med kompetencehuset udviklede vi nye metoder til at levere vores koncept på. I 2016 gennemførte vi 1:1 sparringer med virksomheder i Norden og selvom mange ikke var klar fik vi afprøvet online workshops. Det skulle vise sig som værdifuld viden da Covid-19 sundhedskrisen opstod.

Tanken med at tilbyde flere koncepter og muligheder gennem samarbejdspartnere er fortsat og vil fortsætte. Det betyder, at vi igennem strategiske samarbejdsaftaler nu tilbyder kurser og rådgivning indenfor salgstræning, Micosoft365 optimering, Akademiuddannelse, AMU kurser, salgsoptimering, virtuel assistent m.fl.

Læs mere om vores kurser og ydelser her

 

Ulrik Minet
UA-8832114-1