fbpx

Salgs-optimering

Oplever du også at administrative opgaver ‘spiser’ sælgerens tid?

 

Sælgeren mangler tid

Rigtig mange sælgere oplever at administrative processer tager alt for meget tid. Det er tid der burde gå til dialog og kontakt med kunderne. Det problem kan løses med salgsoptimerings fokus.  Administrative opgaver har ‘sneget’ sig ind i arbejdsdagen og sælgeren er pålagt mange flere administrative opgaver i form af registreringer, opdateringer, udarbejde salgsmaterialer, interne møder osv. osv. Derfor er salgsoptimering en nødvendighed.

Salgsoptimering er vejen frem

Hvis I ønsker at øge jeres salg handler det om at sælgeren skal have mere tid til at sælge. Det letteste ville være at fjerne de lav værdiopgaver de opgaver sælgeren laver i dag. Men hvis der nu ikke er andre til at udføre opgaverne eller det faktisk er sælgerens opgave. Ja så må løsningen være at vælge salgsoptimering af hverdagsprocesserne.

Er det tilfældigheder der afgør om jeres leads kontaktes?

Alt for ofte er det tilfældigheder der afgør om et lead bliver kontaktet/bearbejdet eller ej. Jeg har ofte oplevet at listen med leads f.eks. sendes til en eller flere sælgere som så bliver ansvarlige for at kontakte dem.

Men inden de kontakter dem skal de oprettes i virksomhedens CRM system. Og alt sammen tager tid og det er sjældent salgsprofilers største styrke er struktur. Lad mig forklare og vise et eksempel.

Fra lead til ordre med salgsoptimering

  1. I dette tilfælde har virksomhedens marketing afdeling sørger for et løbende flow af leads fra Facebook annonce samt søgeordsoptimering.
  2. De potentielle nye kunder udfylder kontaktformular på websiden eller formular i MS forms (som også kan være integreret på websiden).
  3. Herefter oprettes automatisk en aktivitet i Pipedrive så sælgeren og salgslederen nemt kan sikre overblik og følge fremdriften.
  4. Der sendes automatiske mails til de potentielle kunder med hvornår de kan forvente at blive kontaktet. Det giver de potentielle nye kunder en positiv opfattelse af virksomheden (dog skal sælgeren overholde den frist der angives).

.

Frigør tid med salgsoptimering

Sælgeren tager møder på rutinen

Noget af det værste for en sælgers effektivitet er når han/hun tager møderne på rutinen. For så bliver kvaliteten derefter. Næsten alle møder bør forbedredes. Det kan være 5 min. eller 30 min. men der bør være forberedelse af hvem kunden er, mit formål, og ønsket udbytte. Derudover bør der være opfølgning umiddelbart efter mødet. Ved virtuelle møder er det nemt at booke ind lige efter mødet. Og ved fysiske møder må de bookes ind efter transporten hvis ikke man løser opfølgningen i bilen.

Ved at automatisere mødeforberedelsen og opfølgningen sikrer du tid til at få det gjort og får en fordel ift. dine konkurrenter. Det giver en mere professionel oplevelse hos dine kunder og kvaliteten i dit salgsarbejde/opfølgning kan sagtens være afgørende for at dine kunder vælger dig eller din konkurrent.

Følg vores Blog

Den hurtigste vej til effektivitet

Tag nu den telefon Hvis nu bare dine kolleger, samarbejdspartnere og kunder gad svare deres telefon når du ringede. Ja så ville mange opgaver tage væsentlig kortere tid end vi bruger i dag. For selvom teknologi har hjulpet os med at kunne kommunikere hurtigere så er...

Mødetyrani koster DYRT

Effektive møder og mødekultur bør være helt naturligt. De fleste medarbejdere og ledere skal leve op til en forventning om at være tilgængelig i løbet af en arbejdsdag. Oplevelsen hos rigtig mange er det stik modsatte. De er ikke tilgængelige og deres kolleger er...

Ja tak! Jeg vil gerne høre mere om effektivisering, optimering og vækst.

Best Practice Education Aps

cvr. 26028469

tel. +45 4070 3035

um@bestpractice.dk

Tilmeld dig Do It Now - nyhedsbrevet der kun tager 5 min at læse. Og giver dig værdifuld viden hver måned i din Indbakke…

Tak for din tilmelding. Du skal lige bekræfte, før vi går i gang. Tjek din indbakke eller junk-folder for bekræftelses-mail.

Share This
UA-8832114-1